یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 28 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
محیط زیست پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۳:۳۴:۳۷مترجم: محمد صادق امینی

زباله‌های پلاستیکی؛ طناب دار جانوران دریایی
باشگاه خبری فراساحل: کیسه‌های رایگان پلاستیکی‌ که گردشگرانِ سفرهای تفریحی به دریا پرتاب می‌کنند سبب مرگ بسیاری از موجودات دریایی می‌شود و همین معظل دولت آلمان را بر آن داشته است که با تصویب قانونی، مانع از نابودی آبزیان دریایی شود. به گزارش خبرگزاری دویچه وله آلمان، نتایج تحقیقات و ارزیابی اداره مرکزی حفظ محیط زیست آلمان نشان داده است که سه چهارم زباله‌های شناور در دریاها را باقی‌مانده‌ کالاهای پلاستیکی تشکیل می‌دهند و در هر کیلومتر مربع از مساحت دریاهای جهان، بیش از ۱۳ هزار تکه پاره‌ زباله پلاستیکی شناور است.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه ساختار مولکولی پلاستیک اصولا پایدار است و ۱۰ تا ۲۰ سال طول می‌کشد تا از بین برود، می‌افزاید: وجود باقیمانده‌های این مواد در دریاها آسیب‌های بسیاری برای موجودات آبزی به همراه دارد چرا که به عنوان مثال،  طناب‌های پلاستیکی دور گردن جانوران دریایی و انواع ماهی‌ها حلقه می‌شوند و آن‌ها را خفه می‌کنند. این در حالی است که برخی از حیوانات دریایی اگر تکه‌های پلاستیکی لوازم آرایش را ببلعند، به زخم معده یا پارگی روده دچار می‌آیند و ممکن است در اثر این صدمات یا حتی از گرسنگی بمیرند چون به‌ طور معمول پس از بلعیدن پلاستیک، احساس سیری به آن‌ها دست می‌دهد.

خبرگزاری دویچه‌وله در ادامه گزارش خود با اشاره نقش گردشگران و رودخانه‌ها در تشدید این وضعیت می‌نویسد: نتایج تحقیقات نشان داده است عامل اصلی افزایش حجم زباله‌های پلاستیکی در دریاها، گردشگرانی هستند که با کشتی‌های تفریحی سفر می‌کنند تا از "زیبایی‌های طبیعت" لذت ببرند ولی این "طبیعت‌دوستان" اغلب پس از خوردن مواد غذایی خود، پلاستیک حفاظتی آن را به دریا پرتاب می‌کنند. این در حالی است که رودخانه‌ها هم یکی دیگر از عوامل آلوده کردن دریاها هستند؛ چرا که این‌ رودخانه‌ها هنگام جاری شدن به سمت دریاها، زباله‌های شهرها و روستاهای کشورهای مسیر خود را هم به دریاها منتقل می‌کنند.
 
این خبرگزاری معتبر آلمانی در خصوص تلاش‌های مقامات دولتی آلمان برای تصویب قانونی در این زمینه می‌آورد: اداره‌ مرکزی حفظ محیط زیست آلمان برای جلوگیری از آلودگی دریاها و حفاظت از محیط زیست، طرحی تنظیم کرده که بر اساس آن، کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف با بهایی گران به فروش برسند. در همین خصوص توماس هولتسزمن، معاون اداره‌ مرکزی حفظ محیط زیست آلمان به دویچه وله گفته است: اگر کسی نگران حفظ محیط زیست است، باید به‌ کلی از مصرف این نوع کیسه‌ها چشم بپوشد چرا که کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف،‌ حتی اگر دو یا سه بار از آن‌ها استفاده شود، باز هم نمی‌توانند وزن‌های سنگین را تحمل کنند و دور انداخته می‌شوند که در نتیجه، هر روز بر حجم زباله‌های پلاستیکی افزوده می‌شود».

دویچه وله در انتهای گزارش خود با اشاره به اینکه احتمال تصویب این قانون به رغم اینکه مخالفانی نیز دارد، بسیار زیاد است به تجربه موفق تصویب چنین قانونی در ایرلند اشاره و می‌نویسد: پیش از تعیین قیمت برای کیسه‌های پلاستیکی، هر ایرلندی در سال بیش از ۳۲۸ کیسه‌ پلاستیکی مصرف می‌کرده است ولی بعد از تصویب قانون فروش کیسه‌های پلاستیکی و اجبار مردم به پرداخت قیمت 22 سنت برای هر کیسه، میزان مصرف کیسه‌های پلاستیکی توسط مردم از متوسط 328 به 16 کیسه در سال کاهش یافته است.


  کد خبر : 81
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  مترجم: محمد صادق امینی

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :